Activitat 1
NOM DE L'ACTIVITAT: "Treballem en xarxa"
A QUI VA DIRIGIT: Va dirigit als alumnes de cicle superior d'educació primària.
DESENVOLUPAMENT:
En primer lloc, es formaran grups de tres alumnes com a màxim.
Previament al desenvolupament de l'activitat, les mestres s'hauran posat en contacte amb alguna escola d'Alacant i hauran concretat un dia per xatejar a la mateixa hora els alumnes de les dues escoles. D'aquesta manera, tots els grups xatejaran amb els alumnes d'Alacant.
Del què tracta l'activitat és que els nens intercanviin opinions entre ells i que s' intercanviin informació tot seguint la pauta següent:
Finalment amb la informació que obtindran hauran de dissenyar un power point que constarà dels apartats següents:
-Informació que han explicat als alumnes alicantins
-Informació d'Alancant obtinguda
Seguidament s'haurà d'exposar a classe.
OBSERVACIONS:
És important que els nostres alumnes aconsegueixin informació rellevant i que sàpiguen processar-la, però també és important saber aportar informació als alumnes alicantins.
OBJECTIUS:
COMPETÈNCIES:
-Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisual.
-Competència Digital i tractament de la informació.
-Competència del Coneixement i Interacció del Món Físic.
-Competència d'Aprendre a Aprendre.
AVALUACIÓ:
Aquesta activitat s'avaluarà a partir de la qualitat i quantitat d'informació que hagin aconseguit. També es tindrà en compte si es comunicaven amb els altres alumnes de forma adequada, és a dir, si han sigut respectuosos i amables amb els companys alicantins i si els hi han proporcionant tota la informació que els hi calia.
Amb tota la informació que conté el bloc hauran de crear un mural en grups de 4 persones. El mural haurà de contenir la informació dels quatre apartat que ells considerin més rellevant i més significativa.
Una vegada fet el mural, la mestra assignarà un número a cada alumne del grup, fent així que tots els números 1 s’ajuntin en un costat, els números 2 en un altre i així succesivament.
D’aquesta manera el que farem és crear quatre grups d’experts, on tots hauran de parlar sobre la informació que tenen d'aquell apartat que els ha tocat.
D'aquesta manera si algú li falta algun tipus d'informació es podrà documentar gràcies als altres. Quan passin uns 10 o 15 minuts la profesora anunciarà que tots tornin als seus grups inicials, per així poder compartir la nova informació que ha adquirit cada expert del grup.
A QUI VA DIRIGIT: Va dirigit als alumnes de cicle superior d'educació primària.
DESENVOLUPAMENT:
En primer lloc, es formaran grups de tres alumnes com a màxim.
Previament al desenvolupament de l'activitat, les mestres s'hauran posat en contacte amb alguna escola d'Alacant i hauran concretat un dia per xatejar a la mateixa hora els alumnes de les dues escoles. D'aquesta manera, tots els grups xatejaran amb els alumnes d'Alacant.
Del què tracta l'activitat és que els nens intercanviin opinions entre ells i que s' intercanviin informació tot seguint la pauta següent:
- Monuments importants de la ciutat
- Com és la ciutat?
- Hi ha paisatges naturals?
- Oficis dels seus pares
- Com és la seva escola
Finalment amb la informació que obtindran hauran de dissenyar un power point que constarà dels apartats següents:
-Informació que han explicat als alumnes alicantins
-Informació d'Alancant obtinguda
Seguidament s'haurà d'exposar a classe.
OBSERVACIONS:
És important que els nostres alumnes aconsegueixin informació rellevant i que sàpiguen processar-la, però també és important saber aportar informació als alumnes alicantins.
OBJECTIUS:
- Plantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural, social i cultura utilitzant estratègies de cerca i tractament de la informació.
- Identificar la intervenció humana en el medi i el seu impacte al llarg del temps.
- Reconèixer en el medi natural, social i cultural els canvis i les continuïtats relacionats amb el pas del temps aplicar aquests coneixements en la interpretació del present, la comprensió del passat i en la construcció del futur
- Identificar els principals elements de l’entorn natural, social i cultural, analitzar la seva organització, les seves característiques.
- Utilitzar de manera responsable i creativa les TIC per aprendre i compartir coneixements.
- Utilitzar la llengua com a eina per construir coneixement, per comunicar-lo i per compartir-lo amb els altres, a partir del desenvolupament de les competències comunicatives pròpies de l’àrea (descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació)
- Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.
COMPETÈNCIES:
-Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisual.
-Competència Digital i tractament de la informació.
-Competència del Coneixement i Interacció del Món Físic.
-Competència d'Aprendre a Aprendre.
AVALUACIÓ:
Aquesta activitat s'avaluarà a partir de la qualitat i quantitat d'informació que hagin aconseguit. També es tindrà en compte si es comunicaven amb els altres alumnes de forma adequada, és a dir, si han sigut respectuosos i amables amb els companys alicantins i si els hi han proporcionant tota la informació que els hi calia.
Activitat 2
NOM DE L'ACTIVITAT: Som experts!
A QUI VA DIRIGIDA: Va dirigit als alumnes de cicle superior d'educació primària.
DESENVOLUPAMENT:
Amb tota la informació que conté el bloc hauran de crear un mural en grups de 4 persones. El mural haurà de contenir la informació dels quatre apartat que ells considerin més rellevant i més significativa.
Una vegada fet el mural, la mestra assignarà un número a cada alumne del grup, fent així que tots els números 1 s’ajuntin en un costat, els números 2 en un altre i així succesivament.
D’aquesta manera el que farem és crear quatre grups d’experts, on tots hauran de parlar sobre la informació que tenen d'aquell apartat que els ha tocat.
D'aquesta manera si algú li falta algun tipus d'informació es podrà documentar gràcies als altres. Quan passin uns 10 o 15 minuts la profesora anunciarà que tots tornin als seus grups inicials, per així poder compartir la nova informació que ha adquirit cada expert del grup.
OBJECTIUS:
- Comunicar els continguts de l’àrea de forma personal i creativa, seleccionar i interpretar dades expressades per mitjà de codis diversos (lingüístics, numèrics, gràfics) i reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge.
- Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant, argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.
- Adoptar compromisos individuals i col·lectius
- Reconèixer en el medi natural, social i cultural els canvis i les continuïtats relacionats amb el pas del temps, comprendre algunes relacions de successió i simultaneïtat, de cronologia i de durada, i aplicar aquests coneixements en la interpretació del present, la comprensió del passat i en la construcció del futur.
- Utilitzar la llengua com a eina per construir coneixement, per comunicar-lo i per compartir-lo amb els altres, (descripció, explicació, justificació, interpretació i argumentació).
AVALUACIÓ:
En primer lloc valorarem que el mural contingui informació dels quatre apartats rellevants del bloc. Valorarem la coherència, l'ordre i la presència.
També es tindrà en compte que mentre treballen amb grups d’experts s’intercanviin i s’aportin informacions rellevant els uns als altres.
COMPETÈNCIES:
-Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisual.
-Competència d' Autonomia i Iniciativa personal.
-Competència del Coneixement i Interacció del Món Físic.
En primer lloc valorarem que el mural contingui informació dels quatre apartats rellevants del bloc. Valorarem la coherència, l'ordre i la presència.
També es tindrà en compte que mentre treballen amb grups d’experts s’intercanviin i s’aportin informacions rellevant els uns als altres.
COMPETÈNCIES:
-Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisual.
-Competència d' Autonomia i Iniciativa personal.
-Competència del Coneixement i Interacció del Món Físic.
Activitat 3
NOM DE L'ACTIVITAT: Fem memòria!
A QUI VA DIRIGIT: Va dirigit als alumnes de cicle superior d'educació primària.
DESENVOLUPAMENT:
La mestra els hi passarà una fitxa amb diferents activitats, primerament, per tal de començar a realitzar la pràctica, els alumnes hauran de mirar-se detingudament tots els apartats del blog.
Primera activitat
Busca les 9 comarques d'Alacant en aquesta sopa de lletres.
Primera activitat
Busca les 9 comarques d'Alacant en aquesta sopa de lletres.
A | D | L | D | K | L | O | I | A | N | I | V | B | W | E |
A | C | D | B | D | H | C | Q | B | D | E | I | A | P | H |
S | V | L | D | A | J | N | O | V | F | E | N | I | S | D |
O | D | Ñ | F | V | I | M | L | M | G | A | A | X | Q | E |
D | P | K | G | A | F | X | J | Q | T | B | P | V | A | F |
G | I | O | H | A | X | K | G | L | W | A | O | I | D | L |
H | K | Q | L | N | E | I | A | V | Q | I | L | N | V | I |
O | L | C | K | A | G | A | A | B | D | X | O | A | C | T |
L | P | O | J | L | N | H | N | B | D | V | M | L | A | N |
O | Ñ | M | L | I | U | I | G | V | A | I | I | O | I | A |
P | L | T | R | Q | R | G | V | S | F | N | T | P | O | C |
A | K | A | T | Y | O | L | O | T | G | A | J | O | C | A |
N | M | T | Ñ | L | L | G | P | D | L | L | A | R | L | L |
I | H | D | G | H | Y | T | K | F | E | A | J | E | A | A |
V | B | A | I | X | S | E | G | U | R | A | E | D | A | M |
Segona activitat
Relaciona les fotografies dels diversos monuments amb el seu nom corresponent: Mercat Central, Teatre Municipal, Castell de Santa Bàrbara, Castell de Sant Ferran, Catedral de San Nicolau i la Basílica de Santa Maria.
OBSERVACIONS:
Relaciona les fotografies dels diversos monuments amb el seu nom corresponent: Mercat Central, Teatre Municipal, Castell de Santa Bàrbara, Castell de Sant Ferran, Catedral de San Nicolau i la Basílica de Santa Maria.
Tercera activitat
En grups de dos alumnes, elaborar un eix cronològic de la història d'Alacant, destacant els trets més rellevants de cada època. (A partir del segle XVI fins el final de la guerra civil)
OBSERVACIONS:
És important que els nostres alumnes es llegeixin el blog atentament com hem dit anteriorment.
OBJECTIUS:
- Reflexionar sobre el propi procés aprenentatge.
- Treballar activament.
- Identificar les 9 comarques d'Alacant.
- Utilitzar de manera responsable les Tic.
- Identificar els llocs més importants d'Alacant.
- Interioritzar els trets més rellevants de la Història d'Alacant.
COMPETÈNCIES:
-Competència Comunicativa Lingüística i Audiovisual.
-Competència Digital i tractament de la informació.
-Competència del Coneixement i Interacció del Món Físic.
-Competència d'Aprendre a Aprendre.
AVALUACIÓ:
S'avaluarà:
La identificacio de les nou comarques a la sopa de lletres.
Identificació de les imatges i les relacionin correctament amb els noms adequats.
La identificacio de les nou comarques a la sopa de lletres.
Identificació de les imatges i les relacionin correctament amb els noms adequats.
Activitat 4
NOM DE L'ACTIVITAT: "Fem de cuiners"
A QUI VA DIRIGIT: Va dirigit als alumnes de cicle superior d'educació primària.
DESENVOLUPAMENT: Durant una sessió farem un postre molt típic d'Alacant que són els almojabans.
La recepta és la següent:
Ingredients:
- 1 / 2 kg de farina
- 1 got (d'aigua) d'oli
- 2 gots d'aigua
- 6 ous
- 2 cullerades soperes de sucre * per l'almívar:
- 2 gots de sucre
- 3 gots d'aigua
- 1 pell de llimona
Preparació:
La recepta és la següent:
Ingredients:
- 1 / 2 kg de farina
- 1 got (d'aigua) d'oli
- 2 gots d'aigua
- 6 ous
- 2 cullerades soperes de sucre * per l'almívar:
- 2 gots de sucre
- 3 gots d'aigua
- 1 pell de llimona
Preparació:
- En primer lloc, posarem a escalfar dos gots d'aigua amb oli i sucre en una cassola. Quan començi a bullir, els retirarem i hi abocarem la farina.
- Remourem bé amb una cullera de fusta i tornarem a posar el foc molt lent, remenant sense parar fins que la massa es desenganxi de les parets de la cassola.
- Seguidament ho retirarem del foc, deixarem que es refredi una mica i afegirem els ous (primer un i, quan la massa l'hagi absorbit, afegir l'altre). La massa ha de quedar espessa.
- Encendrem el forn a 150C, posarem oli en una safata de forn i anirem posant unes porcions de massa en forma rodona i farem un forat amb el dit al centre de cadascuna.
- Ho ficarem al forn durant 20 o 25 minuts, fins que estiguin daurades. Mentrestant, posarem una cassola al foc amb els 3 gots d'aigua, 2 de sucre i la pela de llimona.
- Ho courem durant 5 minuts i un cop fóra del forn deixarem refredar els Almojabans i els passarem pel almívar ben calent perquè s'impregni.
- S'han de servir fredes.
OBSERVACIONS:
Els nens portaran els ingredients de casa per fer els almojabans.
El paper de la mestra serà molt important, ja que ha de vetllar per la seguretat del grup.
El paper de la mestra serà molt important, ja que ha de vetllar per la seguretat del grup.
OBJECTIUS:
- Aprendre a seguir una pauta i a organitzar-se.
- Conèixer receptes tradicionals.
- Identificar els hàbits de salut i higene personal a l'hora de cuinar.
- Participar activament.
COMPETÈNCIES:
-Competència Comunicativa Lingüística.
-Competència del tractament de la informació.
-Competència d'Aprendre a Aprendre.
AVALUACIÓ:
S'avaluarà si han seguit correctament les pautes que inclou la recepta i si coneixen tot el material a utilitzar.
En segon lloc també s'avaluarà si han tingut cura del material.